پیشگیری- سرطان

 

پیشگیری از سرطان

اگر چه تاکنون عامل سرطان بطور قطع شناسایی نشده است، ولی بنابر آمار ، 80 درصد از سرطانها به عوامل خوراکی (نوع تغذیه) ، محیطی (شرایط زیست محیطی و کار) ، استعمال دخانیات و عوامل غیر قابل اجتناب (عامل ارث) نسبت می‌دهند. تحقیقات نشان داده است که بین نوع تغذیه و برخی از انواع سرطانها ، ارتباطی وجود دارد. مثلا غذاهای پر چربی را با سرطان پستان ،سرطان روده بزرگ ، پروستات ، لایه پوشش رحم مرتبط می‌دانند.

آمار هم نشان می‌دهد که مرگ و میر در نتیجه ابتلای به سرطانهای پروستات ، لوزوالمعده ، پستان و تخمدان در افراد چاق بیشتر است. بنابر همین نظریه ، اشخاص که بطور مرتب از فراورده‌های غذایی نمک سود یا دوده داده استفاده می‌کنند، به سرطان معده بیشتر مبتلا می‌شوند. بنابراین یک  راه پیشگیری از ابتلای به سرطان ، خودداری از مصرف زیاد مواد گوشتی ، پرچربی و غذاهایی از این نوع است.

در عوض خوردن فراورده‌های گیاهی حاوی الیاف سلولزی مثل گندم سبوس‌دار ، حبوبات ، میوه و  سبزی برای پیشگیری از ابتلای به سرطان توصیه می‌شود. نوشیدن زیاد مشروبات الکلی نیز خطر ابتلای به سرطان دهان ، سرطان حلق ، سرطان مری و سرطان کبد را زیاد می‌کند. اشخاص که هم به  دخانیات معتاد هستند و هم مشروبات الکلی می‌نوشند بیشتر در معرض ابتلای به سرطان دهان و مری می‌باشند. خطر ابتلای به سرطان ریه ، در افراد معتاد به دخانیات ، 10 درصد بیشتر است.

برخی پرتوها هم عامل ایجاد سرطان هستند مثلا قرار گرفتن مکرر و زیاد در برابر تابش آفتاب ، ایجاد سرطان پوست می‌کند اگر رنگ پوست روشن و یا پوست به پرتو آفتاب حساس باشد در اثر تابش آفتاب به اصطلاح کک و مکی می‌شود. پرتو فرابنفش نور خورشید ، عامل اصلی سرطان پوست می‌باشد. بنابراین برای محافظت از پوست بدن ، در تابستان ، بخصوص ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر از پوشش مناسب استفاده شود.

مجاورت زیاد در برابر پرتو ایکس نیز خطر ابتلا به سرطان را در بر دارد حتی اگر مقدار آن کم ، ولی دفعات آن زیاد باشد. بنابراین بهتر است از پرتونگاریهای غیر ضروری اندامها خودداری شود و در صورت لزوم از تابش آن به دیگر نقاط بدن ، بوسیله پوششهای محافظ جلوگیری شود. برخی از فراورده‌های مورد مصرف در صنعت و یا مواد شیمیایی نیز سرطان‌زا هستند. مثلا افرادی که بطور دائمی با الیاف پنبه نسوز سروکار دارند بخصوص اگر سیگاری هم باشند، امکان ابتلای به سرطان ریه را دارند. تماس با مقادیر زیاد و مکرر مایعات تخمیر کننده خانگی و نیز انواع تینرهای رنگ احتمال ایجاد سرطان را در بردارد.


 


تصویر
بافت سرطانی



تنفس مکرر مواد شیمیایی مورد مصرف در باغ و باغچه و نیز انواع حشره کشها و قارچ کشها بخصوص در صورت  استفاده از آنها در محیط سربسته ، خطر سرطان‌زایی دارد. بنابراین هنگام را با این مواد ، از دستکش پلاستیکی و ماسک ایمنی استفاده شود. مصرف هورمونهای استروژن ، قرصهای خوراکی ضد بارداری ، هم مانع ایجاد سرطان و  هم باعث ایجاد سرطان می‌شود. به خاطر همین ، از مصرف خودسرانه انواع هورمونها باید خودداری شود. سرطان ممکن است زمینه ژنتیکی داشته باشد، بنابراین افرادی که در خویشان نزدیک و درجه یک ، دارای افراد مبتلا به سرطان هستند باید بطور مرتب تحت معاینه پزشکی باشند. 


ارتباط سن و سرطان

افرادی که در سنین بین 40 - 20 سالگی هستند لازمست هر سه سال یکبار از اندامهایی مثل پستان ، رحم ، تخمدان ، واژن ، پروستات ، بیضه‌ها ، غده تیروئید ، دهان ، ریه ، غده‌های لنفاوی و پوست معاینه پزشکی به عمل آورد. و افرادی که مستعد سرطان هستند مثل افراد معتاد ، زنهایی که بچه‌دار نشده‌اند یا اولین فرزند آنها بعد 30 سالگی به دنیا آمده، اشخاصی که در سنین کم ، نزدیکی جنسی داشته‌اند، افرادی که دارای خویشاوند مبتلا است، در کمتر از این مدت ، باید به معاینه بپردازند. اما افرادی که سن بالای 40 دارند در فاصله زمانی کوتاه‌تر ، باید معاینات را انجام دهد. مثلا آزمایش پستان در هر سال باید صورت گیرد. 

 

 

 

هفت راه برای پیشگیری از سرطان (به نقل از سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه)

درصورتیکه علاقه به پیشگیری از سرطان دارید می بایست تغییراتی در نحوه زندگی و غذا خوردن خود بدهید. البته دانش پیشگیری از سرطان دانشی رو به رشد است اما آنچه که مسلم است با ایجاد تغییراتی ساده در نحوه ی زندگیتان می توانید به نتایجی بزرگ دست پیدا کنید.prostate_cancer

۱) سیگار نکشید

استفاده از هرنوع سیگارشما را در معرض خطر سرطان قرار می دهد. سیگار کشیدن با انواع مختلفی از سرطان از جمله سرطان ریه، سرطان مثانه و کلیه در ارتباط است. همچنین جویدن تنباکو می تواند باعث سرطان حفره دهان و پانکراس شود. حتی اگر شما سیگار نمی کشید در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفتن هم می تواند باعث سرطان ریه در شما شود.

۲) رژیم غذایی سالم

هرچند انتخاب غذاهای سالم نمیتواند جلوگیری از سرطان را تضمین کند اما ممکن است بتواند ریسک ابتلاء به سرطان را کاهش دهد. در زیر به مورد اشاره می کنیم.

مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید:

رژیم غذایی خود را بر پایه میوه ها و سبزیجات و همچنین غلات کامل و دانه ها بنا کنید.

محدود کردن مصرف چربی:

غذاهای کم چرب تری را انتخاب کنید چرا که غذاهای چرب می توانند باعث چاقی شوند و چاقی نیز می تواند ریسک سرطان را افزایش دهد.

الکل نخورید:

خطر انواع مختلف سرطان از جمله سرطان کبد و کلیه با میزان الکلی که می خورید ارتباط دارد.

سرطان یک شبه نه ایجاد می شود نه پیشرفت می کند. سبک زندگی شما تا حد قابل توجهی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. یک سوم تمام سرطان ها در کل دنیا، با تغذیه صحیح، اجتناب از سیگار و حفظ وزن در حد متعادل قابل پیشگیری اند.

توصیه های غذایی زیر را به برنامه های روزانه تان اضافه کنید، بدن و سیستم ایمنی خود را از این طریق تقویت کنید و به جنگ یکی از مهلک ترین بیماری ها یعنی سرطان بروید:

پرهیز از نوشیدنی های شیرین: نه تنها این نوع نوشیدنی ها، کمکی برای افزایش خطر ابتلا به چاقی و دیابت  است بلکه خطر ابتلا به سرطان آندومتر را نیز افزایش می دهد. با توجه به تحقیقات محققان دانشگاه مینه سوتا، زنانی که مقادیر زیادی نوشیدنی های قندی مصرف می کنند، 87 درصد بیشتر از سایر زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر هستند.

مصرف نشاسته مقاوم: نشاسته مقاوم یافت شده در مواد غذایی مانند موز سبز، جو و لوبیا سفید، با کاهش خطر  ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط مستقیم دارد. نشاسته مقاوم به گروهی از کربوهیدرات های رژیمی غیر قابل هضم گفته می شود. تاثیرات این نشاسته بر سلامت روده، کاهش قند خون بعد از مصرف غذا، افزایش حساسیت به انسولین و اثرات آن بر میکروبیوم، چربی خون و وزن مورد توجه است.

مصرف کلم بروکلی: کلم بروکلی یک منبع فوق العاده غذایی برای جلوگیری از سرطان است. اما باید توجه داشته  باشید که بیشتر آن را به صورت بخارپز استفاده کنید. چون به گفته محققان ایتالیایی کلم بروکلی بخارپز شامل گلوکوزینولات بیشتر (قطعات سالم سبزی)، نسبت به کلم سرخ شده، است. کلم بروکلی غنی از سولفورافان است. این ماده خطر ابتلا به سرطان های معده، سینه و پوست را کاهش می دهد.

مصرف آجیل: آجیل ها بخصوص از نوع برزیلی سرشار از سلنیوم هستند، یک ماده معدنی کمیاب موجود در خاک  که باعث از بین رفتن سلول های سرطانی و ترمیم سلول های دی ان آ می شود. محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده اند در میان مردان مبتلا به سرطان پروستات، کسانی که بیشترین میزان سطح خونی سلنیوم را داشته اند، 48 درصد کمتر از سایرین دچار پیشرفت این بیماری شدند. افزایش سطح خونی سلنیوم همچنین با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان ریه، و به طور کلی مرگ و میر ناشی از سرطان ارتباط دارد.

مصرف سیر: این گیاه تند حاوی ترکیبات گوگرد آلیل است که منجر به دفاع طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر  سرطان می شود و به طور بالقوه به بدن برای دفع مواد سرطان زا و از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند. بررسی های محققان نشان داده، زنانی که بیشتری میزان مصرف سیر را دارند، 50 درصد کمتر از سایر زنان دچار سرطان روده بزرگ می شوند.

مصرف خانواده کلم: خوردن انواع کلم حداقل یک بار در هفته، با کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه در ارتباط است. 

خوردن کنگر فرنگی: یک منبع بزرگ از سیلیمارین، محسوب می شود. آنتی اکسیدانی که ممکن است با کاهش خطر سرطان پوست و کاهش رشد سلول های سرطانی ارتباط داشته باشد.
 


پرهیز از برنزه کردن: قرار گرفتن در معرض نور آفتاب برای برنزه کردن، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست  همراه است. استفاده از اسپرهای برنزه نیز عاری از خطر نیستند. دی هیدروکسی استون یک جزء فعال در این محصولات از جمله لوسیون و اسپری است که استفاده از آنها در مقادیر زیاد منجر به آسیب سلولی و خطر ابتلا به سرطان ناشی از رادیکال های آزاد می شود.


پرهیز از مصرف گوشت گریل: قرار دادن گوشت در معرض درجه حرارت بالا، ترکیباتی به نام آمینهای هتروسیکلیک  را در آن ایجاد می کند که با خطر ابتلا به سرطانهای سینه، روده، پروستات و آسیب به غدد لنفاوی در ارتباط است. محققان دانشگاه مینه سوتا نیز اعلام کرده اند که مصرف گوشت گریل شده و یا سوخته خطر ابتلا به سرطان لوز المعده را تا 60 درصد افزایش می دهد.

نوشیدن چای سبز: در سال 2006 بیش از 50 مطالعه درباره رابطه مصرف چای سبز با کاهش خطر ابتلا به  سرطان انجام شد. مصرف منظم این نوع چای به خاطر این که سرشار از آنتی اکسیدان است، با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، تخمدان، روده بزرگ، پروستات و سرطان ریه در ارتباط است.

مصرف ماهی: با توجه به مطالعاتی که نتایج آنها در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نیز منتشر شده، مصرف حداقل سه بار در هفته ماهی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 33 درصد کاهش می دهد. ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 بوده و خاصیت ضد التهابی دارند و مسئول مبارزه با انواع سرطان ها از جمله سرطان لنفوم و خون هستند.
 

مصرف پیاز: محققان علوم و صنایع غذایی دانشگاه کرنل اعلام کردند که پیاز و موسیر دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی هستند که به محافظت در برابر انواع سرطان ها منجر می شوند.


نوشیدن شیر: کلسیم موجود در شیر در برابر سرطان روده بزرگ محافظت ایجاد می کند.

مصرف انواع توت ها: توت ها دارای ماده ای به نام آنتوسیانین هستند که یک آنتی اکسیدان قوی برای مبارزه با سرطان های روده بزرگ و مری محسوب می شود.

۳) ورزش کرده و همچنین تناسب اندام خود را حفظ کنید

تناسب اندام و داشتن وزنی مناسب می تواند در پیشگیری از سرطان مفید بوده و خطر انواع سرطان از جمله سرطان سینه، پروستات، ریه، کولون و کلیه را کاهش دهد، همچنین ورزش هم نه تنها می تواند به حفظ وزن شما کمک کند بلکه ممکن است خطر سرطان کولون و پستان را کاهش دهد.

تحرک بدنی: مطالعات نشان می دهد افرادی که بیشتری زمان روز خود را بی تحرک به سر می کنند، 24 درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان آندومتر هستند. توصیه کارشناسان بر این است که حداقل هر یک ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و برای چند دقیقه قدم بزنید یا حرکات کششی انجام دهید. 

پیاده روی در روز به مدت 30 دقیقه: طبق مطالعات، زنانی که روزانه 30 دقیقه پیاده روی می کنند، نسبت به سایرین 30 تا 40 درصد کمتر دچار سرطان سینه می شوند. ورزش باعث کاهش سطوح استروژن خون می شود، هورمونی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

 

۴) دربرابر خورشید از خود موظبت کنید

  • از آفتاب ظهر دوری کنید
  • درسایه بایستید.
  • لباس هایی بپوشید که تمام پوست شما را پوشش دهند.
  • بمیزان لازم از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • از لامپ های خورشیدی و تخت های برنزه کردن استفاده نکنید.
  •  

۵) خود را واکسینه کنید

خود را برای جلوگیری از سرطان میبایست خود را دربرابر بیماری های ویروسی مانند هپاتیت B یا ویروس پاپیلومای انسانی و یا … که می توانند باعث سرطان شوند واکسینه و ایمن کنید.

 

۶) از رفتارهای پرخطر دوری کنید

رفتارهای جنسی پرخطر یا استفاده از سوزن های آلوده می توانند باعث آلوده شدن شما به انواع ویروسی شوند که اینها خود افزایش دهنده ریسک سرطان هستند.
بعضی از سرطان هایی که درنتیجه رفتارهای جنسی پرخطر رخ می دهند عبارتند از: سرطان مقعد، کبد، آلت جنسی و ریه.

همچنین استفاده از سوزن های آلوده می تواند شمارا در معرض خطر هپاتیت B و C قرار داده که خود این بیماریها باعث افزایش خطر سرطان کبد می شوند.

 

۷)مراجعه به پزشک و انجام منظم آزمایش

به پزشک خود مراجعه کنید و از وی برنامه ای برای انجام منظم آزمایش بخواهید، چراکه پی بردن به موقع به سرطان می تواند شانس شما را برای موفقیت در درمان افزایش دهد.

 

سایر توصیه ها برای کاهش ابتلا به سرطان

قرار گیری 15 دقیقه ای در معرض خورشید: تقریبا 90 درصد ویتامین دی مورد نیاز بدن شما از طریق نور خورشید سنتز می شود نه غذا و مکمل. مطالعات نشان داده که کمبود این ویتامین می تواند ارتباط بین سلول ها را کاهش داده و باعث گسترش سلول های سرطانی شود. افراد با سطوح پایین ویتامین دی با افزایش خطر ابتلا به سرطان های سینه، روده بزرگ، پروستات، تخمدان، معده و همچنین خطر دیابت، پوکی استخوان و ام اس مواجه هستند. روزانه قرارگیری به مدت 15 دقیقه در نور خورشید، ویتامین دی مورد نیاز بدن شما را جبران می کند.

تاریک نگه داشتن اتاق خواب: تحقیقات حاکی از قرار گیری در معرض نور هنگام خواب، و افزایش خطر ابتلا به  سرطان سینه و تخمدان است. نور شبانه تولید طبیعی ملاتونین، ماده شیمیایی در مغز که مسئول چرخه خواب و بیداری است را سرکوب می کند و به افزایش خطر ابتلا به سرطان های وابسته به هورمون دامن می زند.


 

 

اقدام به انجام راههای جلوگیری از سرطان در دست خود شماست. امروز اقدام کنید جایزه اش یک عمر است.

 

 

عضویت در خبر نامه



با ثبت نام در کانون حمد ایرانیان در کار خیر و بشر دوستانه همراه ما باشید و از پانل اختصاصی بهره مند شوید


ثبت نام در کانون حمد ایرانیان

اطلاعات تماس

اصفهان، ‏ابتدای خیابان مطهری روبروی درب جنوبی بیمارستان امید. نبش خیابان خیام. بن بست ناهید( ۱۸)

8144713861

03132335148

info@spcf.ir

5894637000042066

0112121111000 (بانک ملی ایران - سیبا)

بانک ملی مرکزی 23001110000007