مراقبت دیابت

9  راه جهت پیشگیري ازعوارض دیابت

دیابت یک بیماري جدي است .پیگیري برنامه درمان دیابت یک التزام دراز مدت است ولی تلاش شما داراي ارزش بالایی است. توجه به مراقبت دیابت می تواند عوارض تهدیدکننده جدي را در طول زندگی شما کاهش دهد. در این جا نه پیشنهاد وجود دارد که به شما کمک می کند نقش فعال در مراقبت دیابت خود داشته و از آینده سالمتر خود لذت ببرید. مراقبت دیابت یک مسئولیت مهم در تمام طول زندگی است ، جهت پیشگیري از عوارض دیابت به راه هاي زیر توجه کنید:

1. التزام در مدیریت دیابت خود داشته باشید:

اعضاي تیم مراقبت دیابت شما :پزشک ،پرستار آموزش دهنده دیابت و مشاوره تغذیه می باشد. آن ها به شما یاد می دهند که اساس مراقبت دیابت چیست و شما را در طول این مسیر مورد حمایت و تشویق قرار می دهند. ولی این شما هستید که  شرایطتان را مدیریت می کنید . هیج کس به اندازه خود شما نقش مهمی در سلامتی خودتان ندارد. همه چیز را در باره دیابت یاد بگیرید تغذیه سالمی تهیه کنید و فعالیت فیزیکی رابه عنوان بخشی از برنامه معمول روزانه خود قرار دهید .مراقب وزن خود باشید .سطح قند خون خود را کنترل کنید و از دستورات پزشک  یا پرستار دیابت به منظور نگه داشتن سطح قند خون خود در محدوده مناسب پیروي کنید . اگر در این زمینه سوالی داشتید از تیم درمانی خود سوال نمایید.

 

2.  سیگار نکشید :

اگر شما سیگار می کشید یا اشکال دیگري از تنباکو را استفاده می کنید از پزشکان کمک بگیرید تا ترك کنید. سیگار کشیدن خطر عوارض دیابت که شامل حمله قلبی، سکته مغزی، آسیب به اعصاب و بیماری هاي کلیه می شود را بالا می برد. بر اساس مطاله انجمن دیابت آمریکا سیگاری هایی که دیابت دارند نسبت به غیرسیگاری هایی که دیابت دارند سه برابر بیشتر در اثر بیماری هاي قلبی وعروقی می میرند. بنابراین با پزشک مشورت کنید تا سیگار کشیدن یا استفاده از هر شکل از تنباکو را ترک کنید.

 

3. فشار خون وکلسترول خود راتحت کنترل قرار دهید :

همانند دیابت ؛ فشار خون بالا و کلسترول نیز می تواند به عروق خونی شما آسیب برساند. اگر شما دیابت داشته باشید  و دچار افزایش فشار خون و کلسترول باشید آسیب اغلب بدتر و با سرعت بیشتری رخ می دهد. بنابراین شما در معرض حمله قلبی، سکته مغزي و یا سایر شرایط تهدید کننده زندگی قرار می گیرید. خوردن غذاهاي سالم و ورزش منظم می تواند یک راه مطمئن جهت کنترل فشار خون و کلسترول باشد. البته بعضی اوقات طبق نظر پزشک مصرف دارو نیز لازم است.

 

4. برنامه سالیانه جهت مراقبت بینائی :

معاینات سالیانه از جمله بررسی وضعیت بینایی باید انجام شود .در طولاین معاینات بدن شما از نظر عوارض بیماری دیابت مورد بررسی قرار می گیرد. این عوارض می تواند کلیوی، قلبی و بینایی باشد. افزایش قند خون می تواند موجب افزایش رشد غیر طبیعی عروق چشمی و خونریزی آنان گردد. در صورت عدم کنترل به موقع می تواند موجب آسیب به شبکیه چشم و حتی نابینایی شود.

 

5. واکسن هاي خود را به موقع بزنید:

قند خون بالا می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند، بنابراین واکسن هاي روتین اهمیت بالاتري پیدا می کنند؛ از پزشکان راجع به این واکسن ها سوال کنید.

واکسن آنفلوانزا: در فصول سرما این واکسن به طور سالیانه به شما کمک می کند تا در در این فصول سالم بمانید و به نحوي از از ایجاد آنفلوانزاو عوارض آن پیشگیري کنید.

 

واکسن پنوموکوك : اغلب اوقات تزریق واکسن پنوموکوك فقط یک بار نیاز است ولی اگر شما  دچار عوارض دیابت شده اید و یا سن شما 65 و یا بالاتر است، ممکن است به تزریق 5ساله تقویت شده نیاز داشته باشید.

واکسن هپاتیت:B اگر شما قبلا علیه هپاتیت B واکسینه نشده اید واکسن آن را بزنید بویژه شمایی که در سن19 تا59 سالگی هستید و دیابت نوع 1 یا 2 دارید. اگر سن شما 50 یا بیشتر است و دیابت دارید و تاکنون واکسن نزده اید به پزشک خود بگویید این کار را براي شما انجام دهد.

واکسن کزاز:  هر 10 سال واکسن کزاز خود را بزنید.

توجه: با توجه به شرایط شما ممکن است پزشکتان واکسن هاي دیگر ی را به شما پیشنهاد بدهد.

 

6. از دندانهایتان مراقبت کنید:

دیابت ممکن است موجب عفونت لثه شود. حداقل دوبار در روز مسواك بزنید، یک بار در روز نخ دندان بکشید، برنامه معاینات دندانی را حداقل دو بار در سال داشته باشید، اگر لثه هاي شما خونریزي، قرمزي یا التهاب داشت با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

7.  به پاهاي خود توجه کنید:

قند خون بالا می تواند به اعصاب شما در پاها آسیب برساند و جریان خون به پاهاي شما را کاهش دهد. خراش ها و زخم ها اگر درمان نشوند می توانند منجر به عفونت هاي جدي شوند و در نهایت حتی قطع عضو را به همراه داشته باشد.

براي پیشگیري از مشکلات پا:

  • پاها را هر روز باآب ولرم بشویید.
  • پاها را همیشه خشک نگه دارید به ویژه بین انگشتان پا را.
  • پاها و زانوها را با لوسیون مرطوب نگه دارید .
  • هر روز پا را از نظر خراش ، زخم ، قرمزي و اتهاب بررسی کنید.
  • اگر زخم یا مشکلی در پا داشتید که در مدت کوتاهی بهبود پیدا نکرد با پزشک خود مشورت کنید.

 

8.  به مصرف روزانه آسپرین بپردازید:

آسپرین تمایل خون شما را به لخته شدن کاهش می دهد. مصرف روزانه آسپرین ریسک حمله قلبی و سکته مغزي را می تواند کاهش دهد. از پزشک خود بخواهید درمان با آسپرین را متناسب با وضعیت شما تجویز نماید.

 

9. به طور جدي استرس را از خود بگیرید:

اگر شما درگیر استرس و تنش هستید باید بی خیال مراقبت دیابت خود شوید. هورمون هاي بدن شما که در پاسخ به استرس هاي طولانی تولید می شوند، ممکن است مانع کارکردن صحیح انسولین شوند که این موضوع به تنهایی می تواند باعث بدتر شدن شما شود. با محدودیت ها هماهنگ شوید، انجام وظایف را در اولویت قرار دهید؛تکنیک هاي آرامش را فرابگیرید و به مقدار کافی بخوابید؛ علاوه بر همه این ها مثبت بمانید . اگرآن چه که در اختیار شماست به خوبی انجام دهید مراقبت دیابت درکنترل شما خواهد بود و دیابت نخواهد توانست سد راه زندگی سالم و فعال شما باشد.

 

عضویت در خبر نامه



با ثبت نام در کانون حمد ایرانیان در کار خیر و بشر دوستانه همراه ما باشید و از پانل اختصاصی بهره مند شوید


ثبت نام در کانون حمد ایرانیان

اطلاعات تماس

اصفهان، ‏ابتدای خیابان مطهری روبروی درب جنوبی بیمارستان امید. نبش خیابان خیام. بن بست ناهید( ۱۸)

8144713861

03132335148

info@spcf.ir

5894637000042066

0112121111000 (بانک ملی ایران - سیبا)

بانک ملی مرکزی 23001110000007