پیشگیری از دیابت

5 نکته برای پیشگیری از دیابت


تغییر سبک زندگی می‌تواند یک قدم بزرگ به سمت پیشگیری از دیابت باشد و هیچ وقت برای شروع دیر نیست. وقتی صحبت از دیابت نوع ۲ می‌شود--که متداول‌ترین نوع دیابت است--پیشگیری بهترین راهکار است. هم چنین اگر در معرض خطر بالایی از ابتلا به دیابت هستید، مثلاً اگر اضافه وزن زیادی دارید یا سابقه خانوادگی دیابت دارید، خیلی مهم است که پیشگیری از دیابت را به اولویت زندگیتان تبدیل کنید.
پیشگیری از دیابت درست مثل سالم غذا خوردن، بالا بردن فعالیت بدنی و کم کردن اضافه وزن، جزء اصول اولیه است و هرگز برای شروع دیر نیست. با ایجاد چند تغییر کوچک در سبک زندگی‌تان می‌توانید از بروز مشکلات جدی دیابت از قبیل تخریب اعصاب، کلیه ها و قلب جلوگیری کنید.

 

نکته 1: فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. فعالیت بدنی روزمره فواید بسیار زیادی دارد. ورزش کمکتان می‌کند تا:

-وزن تان را پایین بیاورید.

-قند خونتان را پایین بیاورید.

-حساسیت سلول های بدن را به انسولین بالا ببرید تا قند خون تان در محدوده طبیعی بماند.

تحقیقات نشان می‌دهد که هم ورزش‌های هوازی و هم قدرتی می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند اما بهترین نتیجه از برنامه تناسب اندامی کسب می شود که ترکیبی از این تمرینات را داشته باشد.

 

نکته 2: فیبر فراوان بخورید:

خوردن فیبر به شما کمک های زیادی می کند از جمله:

-  با افزایش کنترل قند خون، احتمال بروز دیابت را کاهش می دهد.

-احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

-با کمک به احساس سیری به کاهش وزن کمک می کند.

توجه: موادغذایی سرشار از فیبر شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها می‌شود.

 

 نکته 3: تا می توانید غلات کامل مصرف کنید.


بااین که دلیل آن چندان مشخص نیست اما غلات کامل می‌توانند احتمال بروز دیابت را پایین آورده و به حفظ سطح قندخون کمک کنند. سعی کنید حداقل نیمی از غلات مصرفی‌تان کامل باشد.

 

نکته 4: اضافه وزن تان را کم کنید.


اگر اضافه‌وزن دارید، پیشگیری از دیابت می‌تواند به کم کردن وزنتان بستگی داشته باشد. هر یک کیلویی که کم می‌کنید، سلامتی‌تان را بهبود می‌بخشد. در یک تحقیق مشخص شد که افرادی که اضافه‌وزن دارند، با کم کردن هر یک کیلو از وزن بدنشان، خطر ابتلا به دیابت را ۱۶ درصد در خود کاهش دادند. هم چنین آن هایی که وزن نسبتاً کمی پایین آورده--حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از وزن اولیه خود--و به طور مرتب ورزش کردند، تا ۶۰ درصد احتمال ابتلاء به دیابت را در خود کاهش دادند.

 

 نکته5: از  رژیم های غذایی جدید پرهیز کرده و انتخاب های سالم تری داشته باشید.


رژیم‌های کم‌کربوهیدرات، رژیم شاخص گلیسمی و سایر رژیم‌های جدید شاید در ابتدا به شما کمک کند وزنتان را پایین بیاورید اما تاثیر آن ها در پیشگیری از دیابت شناخته شده نیست و اثر طولانی‌مدتی نیز نخواهند داشت. با خارج کردن یا محدود کردن یک گروه غذایی خاص از برنامه روزانه، رسیدن موادمغذی لازم را به بدنتان محدود می‌کنید. برای داشتن یک برنامه‌غذایی سالم که به کاهش‌وزنتان کمک کند، بیشتر بر حجم وعده های غذایی و سالم بودن موادی که می خورید تمرکز کنید.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنید؟


اگر سن شما بالاتر از ۴۵ سال است و وزن نرمالی دارید، از پزشکتان بپرسید که لازم است تست دیابت انجام دهید یا خیر.

 

 انجمن دیابت امریکا در موارد زیر آزمایش گلوکز خون را توصیه می‌کند:

  • سن بالای 45 سال و بالاتر و داشتن اضافه وزن
  • اگر سن شما  کمتر از ۴۵ سال است و دارای اضافه وزن به همراه یک یا دو مورد عامل خطرزای دیگر برای دیابت نوع ۲ از قبیل سبک زندگی نشسته و ساکن یا سابقه خانوادگی دیابت داشته باشید.

 

عضویت در خبر نامه



با ثبت نام در کانون حمد ایرانیان در کار خیر و بشر دوستانه همراه ما باشید و از پانل اختصاصی بهره مند شوید


ثبت نام در کانون حمد ایرانیان

اطلاعات تماس

اصفهان، ‏ابتدای خیابان مطهری روبروی درب جنوبی بیمارستان امید. نبش خیابان خیام. بن بست ناهید( ۱۸)

8144713861

03132335148

info@spcf.ir

5894637000042066

0112121111000 (بانک ملی ایران - سیبا)

بانک ملی مرکزی 23001110000007